Training Geschiedenis van trend Drillrap

Doelgroep

  • Leerlingen van groep 7 & 8 van basisonderwijs
  • Leerlingen van het VO-onderwijs groep 1 & 2
  • Professionals werkzaam met jongeren

Aanleiding voor training

In de media is veel te doen om een steekpartij in Scheveningen waar een jongere is overleden door een ruzie tussen twee Drill-rap groepen. Het incident blijkt meer te zijn dan een treffen tussen 2 rapgroepen: Drill-rap is niet alleen een muziekvoorkeur onder tieners, maar óók een voorbeeld voor (met name) jongens in de leeftijd van 10 – 15 jaar.

Hoe reageren onze jongeren op dit incident? Wat vinden zij er eigenlijk van dat dit zo uit de hand is gelopen? Kennen zij Drill rap en de geschiedenis van de rap? Wat vinden de jongeren anno 2020 van al dat geweld op TV en Social Media, hoe gaan zij hier zelf mee om? Gaan er weleens vrienden of andere mensen over hun grenzen heen en wat doet dit met ze? Deze training richt zich niet alleen op de bewustwording van jongeren, maar ook op hun intrinsieke motivatie en gewetensvorming. Wanneer is voor hen de grens bereikt? Op welk moment is de maat vol en zeggen ze NEE? Durven ze bijvoorbeeld ook je vrienden- en/of vriendinnen hierop aan te spreken? Het uitgangspunt is de peer group pressure, negatief maar ook positief: hoe hou je jouw eigen vriendengroep bij elkaar? Hoe voorkom je met elkaar dat je niet in de problemen komt?

De training is gericht op de interactie tussen de leerlingen (peer group) en met de trainers. Nu jongeren elkaar opvoeden, via sociale media, is het tijd om voorlichting op een andere manier vorm te geven. Peer group pressure, maar wél positief, is de rode draad van de trainingen die Gabor Helmer en Bamber Delver geven. Om de verschillende onderwerpen bespreekbaar te maken, maken wij gebruik van diverse werkvormen om uiteindelijk een goed beeld te verkrijgen hoe de groep/klas staat in het leren grenzen stellen, maar ook NEE durven zeggen in situaties waarin ze zich (individueel) niet prettig voelen. De training richt zich op het vergroten van de eigenwaarde om nee te durven zeggen en op de waarde van de groep voor nee zeggers. Je hebt lef (en bent geen loser) om nee te zeggen en dat verdient respect.

Gewenste resultaten van de training

  • Inzicht krijgen in je eigen grenzen
  • NEE durven zeggen
  • Elkaar als klas/groep corrigeren op gedrag

Algemene leerdoelen van de training

  • Bewustwording van eigen grenzen en anderen hierop wijzen

Praktische invulling

  • Intake per school voor informatie met betrekking tot het onderwerp
  • Mogelijke inzet van een ervaringsdeskundige (rapper) welke met de klassen uiteindelijk een positieve rap maakt.
  • Professionals werkzaam met jongeren

Werkvormen:

  • Kahoot (kennis achterhalen middels quiz)
  • Tijdspad waarin jeugd rapnummers in de juiste volgorde plaatsen
  • Woordenspel (Drillrap) en de betekenis hiervan
  • Energizer(s) om groep/klas erbij te houden
  • Effectmeting (op het doel)
  • Nazorg bij scholen of jongeren die vastlopen

Interesse?

of een WhatsApp bericht